Fredag 31. august kastet vi loss fra den lille fiskelandsbyen Camarinas med baugen sydover mot Islas Cies rett vest for Vigo, en distanse på 72 nautiske mil. Vi seilte sammen med den svenske båten Chesnock med et ektepar fra Motala ombord. De har solgt alt de eier og skal seile rundt i verden til helsa blir for dårlig. Vi fikk flott seilas de første 4 timene. Liten kuling/frisk bris. Vi fosset av gårde i 7,5-8 knop med over 10 knop på surfene. Masse delfiner på besøk i dag. Umulig å bli lei av dem når de hopper rundt båten. Utover dagen var vinden ustabil mellom 0 – 20 knop. Vi seilte, motorseilte om hverandre, rev ut og inn og opp og ned. Vi hadde en strålende dag på havet. Pga ganske mye vind ved Islas Cies gikk vi over til en bukt som lå i le litt nærmere Vigo. Vi har nok en gang klart å komme oss på nudiststrand. Også hadde skipperen gjort enda en tabbe. Testet aldri den nye ankerkjettingen på vinsjen før vi reiste hjemmefra. Kjettingen passer selvsagt ikke så vi må dra alt opp for hånd. Det er tungt når det ligger ute 40 meter 10 mm kjetting og et anker på 22 kg. Godt skipperen har selvtrenende kropp!

Vi fikk opp ankeret og seilte i 30 minutter over til Islas Cies dagen etter. Vi fant en idyllisk vik med kritthvit strand, klipper, steiner og helt klart vann. Ut med ankeret igjen og så blåse opp jolla som har ligget pakket sammen siden vi forlot Norge. Var på stranda hele dagen. Fantastisk! Dog litt kaldt i vannet på denne kysten, bare 17-18 grader. Aurora lekte med en spansk amigo på stranda og Jørgen laa inne i strandteltet og skravlet.

På kvelden dro Aurora og Morten på ekspedisjon rundt øya med jolla. Vi fant den norske båten Runddans med en familie på 5 fra Bodø. De ble med tilbake til oss på besøk. Barna så på film, vi andre tok noen øl og snakket om rutevalg, båt og utstyr.

Søndag og mandag var nye flotte dager på stranda sammen med gjengen fra Runddans. Lørdag kveld serverte de oss Bacalao ombord i sin båt. Varmeste dagen til nå. Var sammen med Runddans på stranda hele dagen. Etter middag på søndag fikk vi besøk av Runddans igjen. Serverte Sols pannevafler. Aurora lekte med Sunniva, Viljar og Martine. Fint for alle mann og møte nye mennesker. Vi håper vi møter de igjen nedover kysten eller på Madeira i oktober.

Tirsdag morgen var det ut på tur igjen. Vi satte kursen mot Lexioes ved Porto i Portugal. Ca 70 nm sydover. Skipperen sto opp kl 06.45. Vasket opp, kokte kaffe og sjekket vær og reiserute på PC. Vekket Line kl 07.30. Løftet opp jolla på dekk. Lettet anker kl 08.00. Tungt! Må kjøpe ny kjetting i Porto eller Lisboa. Satte kursen ut på havet. God vind de første par timene. Ca 20 knop fra nordøst. Ustabile vinder utover dagen. Helt fra vindstille til 15-20 knop. Strålende sol og litt havdønninger som vanlig, men fint. Masse delfiner som hoppet rundt båten i tolvtiden. Mye motorseiling i dag, men noen timer med bra seilas også. Vi brukte 11 timer på 70 nm og det er jo brukbart. Mye styr med innsjekkingen. Kopiering av pass, forsikringsdokumenter osv. Men men vi har funnet nytt lang og er i Portugal.

Nå er vi i Porto og titter på livet og blir nok her et par dager før vi fortsetter sydover. Vi har det som vanlig topp ombord.

Som dere skjoenner saa er det et hardt liv vi lever.